Pages

Sunday 7 April 2013

PLASTIC BAG!


Assalamualaikum...Aku rasa dunia hari ni penuh dengan permainan...tak kira secara bersih mahupun kotor...kebanyakkan manusia yang aku jumpa adalah wajah plastik semata-mata...manusia hari ni memandang seseorang individu tu "dengan apa yang dia ada"....atau lebih mudah materialistik!

Zaman sekarang susah lah nak jumpa orang yang treat kita dengan ikhlas...seriusly aku cakap...dunia aku sekarang penuh dengan orang yang hipokrit...sampai kadang-kadang aku jadi fed-up... sebab tu aku susah nak percaya orang lain... dalam dunia ni aku rasa kita memang tak boleh terlalu mempercayai orang lain bila berkaitan duit atau sesuatu yang berharga....sebab adik beradik pun boleh putus saudara hanya kerana duit...itulah manusia terlalu materialistik...

Macam-macam dah jadi pada aku...so sekarang baru lah aku kenal siapa kawan siapa lawan...bila kita ada duit orang akan pandang kita..sanjung kita...masa duit berkoyan-koyan kita lah kawan baik dia kononnya... bila kita susah cisss...sekor pun tak nampak batang hidung... bila kita hidup senang semua orang nak berdamping dengan kita... nak masuk toilet pun orang bentang red carpet...cuba kalau aku yang biasa-biasa ni masuk jamban sah kena bayar 50 sen..bayangkanlah dunia ni!

Contoh macam satu kes ni..kawan aku accident then nak guna lah khidmat guaman sebab dah jadi kes makamah...mamat tu pergi lah pejabat guaman...mentang-mentang mamat tu pakai selekeh...peguam tu buat tak layan je...mungkin dalam minda dia kawan aku ni sengkek kot! tak mampu nak bayar khidmat dia.. kawan aku pun apa lagi hangin lah...so the next day dia datang siap dengan driver bapak dia...dan pakai uniform SUK..hah,nganga peguam tu...baru lah peguam tu layan dia baik-baik...siap panggil dia boss lagi..yelah dah dapat tahu mamat tu anak exco negeri..hah melambung lah ayat-ayat manisnya...takut silap-silap dia balik kena saman....Jadi nampak tak permainannya?

So,sebab tu aku lebih suka jadi biasa-biasa...act macam orang normal...err,tapi aku memang normal pun...just dunia aku je...sebab aku tak nak orang-orang materialistik ni datang dekat dengan aku...biarlah orang tengok kita duduk kampung...macam orang miskin ke apa ke..tak up to date...selekeh bagai...aku peduli apa...pada aku ini diri aku...so I just act as the same...aku tak suka nak mencapub a.k.a cari publisiti...aku nak orang terima aku sebab diri aku...itu aje...tak salah sekali sekala kita jadi humble...tak payah nak belagak sangat la atas dunia ni...



pada aku biar orang tengok kita macam "tangan kosong" daripada kita cakap berdegang-degang tapi hakikatnya ibarat tin yang kosong...




P/S :




14 comments:

Unknown said...

bulih x nk senyum sampai ke tlinga je?

Akupenghibur.com said...

apa pon jadi diri sendiri saje ...jom muhasabah diri

Aimacomel said...

platic bag, bila dibakar menghasilkan toksik yg mungkin akan membunuh kita sampai satu ketika. Jadi say NO to plastic bag bukan hanya pada hari sabtu. kan.
~Sabarlah dik, andai kata kita dikelilingi org yg sebegitu. Biar kita jadi diri sendiri. tak perlu kita mengajar bagaimana mahu menjadi kawan yg baik kerana andai mereka tu kawan yg baik pasti mereka tak buat kita susah hati seperti begini. Jangan risau. perjalanan hidupmu pandang lg. belajar, bekerja dan pasti kau akan menempuh satu dunia yg panjang dan tentu penuh dgn pancaroba. Kekalkan hati, awak tahu jalan mana yg awak nak tuju. Kan,

Amaliena Ros said...

manusia memang begitu, mereka sentiasa menilai seseorang dari pandangan luaran..mereka cuma mahukan keuntungan dan kesenangan,,..

Nizam.Ariff said...

nak ekstrem lagi, jadi antisosial...orang terus tak pedulikan kita lagi...

Unknown said...

kak sila kan..nak senyum sampai ke mana pun tak pe...hehehe :P

Unknown said...

iya Acik...insyaAllah...moga kita dijauhkan sifat2 buruk ni =)

Unknown said...

terima kasih kak untuk nasihat ni...sy hargai sangat2...InsyaAllah...doakan lah sy membesar jadi budak baik ekk... :P

Unknown said...

yup...setuju kak...tak boleh ka diorang terima seseorang tu seadanya....hemm...

Unknown said...

kahkah...tu dah melampau sangat...berkawan tak salah...jangan salah pilih kawan aje.. :P

Unknown said...

Harta yg kita ada pun bukan milik kita semua ni kurniaan Allah...tak perlu kan kita nak menunjuk.... manusia hari ni memang...ada duit je banyak lah langau hinggap...cuba kalau tak ada duit...mereka tak pandang pun kita...pada aku semua manusia sama...walau siapa pun kita walau apa pun background kita...bersederhana lah yg terbaik =)

Unknown said...

betul-betul...agreed! hehehe...pasal tulah aku suka kawan dengan ko ni...very simple and humble...hehehe...bukan senang aku nak puji ni... :P

Unknown said...

biasa la tu adat manusia...bila org tu ada pangkat akan dipandang tinggi...sampai camne nak cebuk berak pon mintak nasihat daripada org tu...

tapi bila org tu takde pangkat atau status, nak tanya jalan ke tandas pon org lain tak mau....

diharap kau faham maksud tersirat yg aku nak sampaikan...:P sori ayat belit2...

Unknown said...

hehehe..sejak bila ayat ko berbelit-belit ni Timi...tapi aku faham lah maksud yg cuba ko sampai kan...tapi hyperbola giler lah ayat ko....HAhaha

Post a Comment

boboiboy pernah berkata bahawasanya...komen biarlah ikhlas...
barulah terbaik... =P