Pages

Sunday, 14 April 2013

MELAWAT


Assalamualaikum...holaaa semua...semenjak dua menjak ni kitaran hidup aku semakin sibuk...hari-hari yang akan datang juga mungkin akan bertambah sibuk...dan kadang-kadang memang aku sengaja menyibukkan diri sebab aku bosan duduk goyang kaki dirumah sorang-sorang...banyak jugaklah aktiviti yang aku buat...

So,baru-baru ni aku follow kawan aku...dia ajak aku teman dia melawat rumah ibubapa angkatnya dikawasan pedalaman Perak...kawan aku ni jenis yang memang suka buat aktiviti amal dan kebajikan...entah berapa banyak mak angkat dan bapak angkat yang dia dah kaut...aku memang sokong habis usaha dia ni dan aku salute dia sebab susah nak jumpa orang macam tu...

Nak dijadikan cerita,aku pun setujulah nak ikut dia..masa aku mula-mula sampai kat rumah mak bapak angkat dia tu...secara jujurnya aku macam tak lalu nak masuk jugaklah...aku bukan lah jijik ke apa...aku pun orang kampung jugak...cuma bila aku tengok daif sangat rumahnya...aku tak sanggup nak masuk...entah lah...aku tak tahu nak gambar kan macam mana perasaan aku tengok sepasang suami isteri yang tua macam tu duduk dalam rumah yang hanya beratap zin buruk dan berdinding nipah...err,nipah kot rasanya nama daun tuh...kampung tu pun penuh dengan orang asli...so memang tahap kemajuan tu tak berapa sangatlah...aku pun baru tahu ada kawasan macam tu dalam perak ni...

Tapi demi nak menjaga hati sepasang tua tu aku pun masuklah...jauh dalam hati aku memang aku sadis gila lah...masuk je dalam rumah diaorang lagi aku tak menahan sadisnya...keseluruhan saiz rumah dia kalau ikutkan besar sikit je dari dapur rumah aku...dapur rumah aku pun bukan besar sangat...so cubalah bayangkan...tak ada dinding apa...masuk-masuk terus nampak satu kawasan rumah...dekat ruang tamunya aku tengok ada satu tilam buruk..mungkin tempat tidur mereka...tapi hanya ditutupi kelambu aje untuk buat penghadang...itupun aku tengok dah lusuh habis...dapur pulak masih guna dapur kayu api...setiap bulan jabatan kebajikan bagi RM 200 untuk mereka....

Aku speechless bila tengok keadaan mereka...sambil member aku tu bertanya khabar atok and opah tu pun buka lah cerita..baru aku tahu...rupanya mereka ada dua orang anak...dua-dua orangnya dah berjaya...tapi mereka malu nak mengaku mereka anak orang asli yang miskin...jadi anak-anak mereka buang mereka...sedih aku dengar ceritanya....jenuh jugaklah aku cover macho aku...aku ingat drama TV je ada gitu...realitinya masih ada orang yang sanggup buang mak bapak...sedih aku tengok opah tu mengalirkan air mata terkenangkan anak dia...dalam hati aku nak je aku balik nanti aku sebarkan gambar anak tak sedar diri tu masuk dalam paper...biar sedar sikit...kalau korang tengok pun sure korang rasa memang tak berhati perut punya anak...biarkan mak bapak hidup daif macam tuh...dah tua dan uzur pulak tuh...

Lama jugaklah aku kat situ...dari pukul 11 pagi sampai 5 petang....macam-macam lah kami buat...mula-mula bersembang kemudian kami berdua tolong kemaskan rumah atok dengan opah tuh...member aku hadiahkan atok dengan opah tu tilam dan bantal baru...kemudian belikan dapur gas untuk mereka....siap belikan spare 3 bijik tabung gas untuk mereka...then kami gantung langsir yang terpakai tapi keadaannya masih elok dan nampak baru...kata member aku dia rembat mak dia punya sebab mak dia tak nak pakai dah...memang cekap sungguh member aku tuh...satu lori datang hantar semua barang-barang tu...nampak sedikit ceria rumah tu...dah terasa macam program bersamamu je waktu tu...

Bila dah petang kitaorang pun terpaksa balik sebab takut lambat sampai rumah...masa nak balik tuh atok dengan opah tu bekalkan kitaorang dengan kuih apatah namanya...aku suka jugaklah kuih tu...tapi tak tau kuih apa...yang sedih tu opah tu peluk kami berdua...ucap terima kasih...katanya dia tak mampu nak balas apa-apa...yang dia ada cuma doa...dia sempat pesan dia doakan kami jadi anak yang baik dan berjaya dalam hidup...sebak jugaklah aku time tu...tapi aku cepat-cepat cover...hehee...malu weh...berat pulak hati aku nak balik...dalam perjalanan aku dengan member aku diam je...masing-masing melayan perasaan...dalam hati aku bertekad aku takkan buat mak ayah aku macam tuh...InsyaAllah...moga Allah tetapkan hati aku dan jauhkan aku dari sifat-sifat buruk macam tuh....jangan lah suatu hari nanti aku lupa diri...nauzubillah...



p/s : aku harap anda semua termasuk aku...jagalah mak bapak kita selagi mereka masih ada...janganlah jadi macam anak atok dengan opah tu...apa perasaan korang kalau nanti anak-anak korang buat balik benda yang sama macam tu pada korang?  so,jangan lupa doakan mak ayah kita selalu...sama ada yang masih hidup atau pun yang telah meninggal dunia...



2 comments:

D'ya D'ana said...

insyaallah aminn~ biasa la,mnusiakan mudah lupa huhu :(

khairil azam said...

yup...bagi org yg anak yatim macam aku...pasti korang akan rasa...macam mana peritnya hidup tanpa mak ayah....

Post a Comment

boboiboy pernah berkata bahawasanya...komen biarlah ikhlas...
barulah terbaik... =P