Pages

Tuesday, 12 February 2013

TIBA MASA ITU

ASSALAMUALAIKUM

HARI ni aku menerima berita yang aku tak sanggup nak dengar...bukan satu tapi tiga sekaligus...walaupun bukan ahli keluarga aku...tapi rasa sayu itu dikongsi sesama kami...maka benarlah janji Allah setiap yang hidup akan mati dan hanya Allah yang bersifat kekal...

 Tiap-tiap yang berjiwa akan merasakan mati. Kemudian hanyalah kepada Kami kamu dikembalikan.
(surah al-ankabut ayat 57)

Berita kematian saudara sahabat aku..awal pagi lagi dia dah datang menjenguk aku dirumah...terima kasih kawan..aku sempat merasa bangga bila kau perlukan seseorang kau cari aku meskipun aku seorang yang tak dapat membantu...terima kasih...kawan aku harap kau tabah...sudah tiba masanya arwah zulqarnain pergi...lebih baik dia pergi kerana kita semua pun tak sanggup melihat dia menanggung kesakitan dari umur kecilnya sehingga mencapai umur empat tahun...cukuplah dia berjuang kini sampai masa dia bertemu sang pencipta kita...dan aku yakin ibu dia pasti kuat...kau kat sana jadilah sumber kekuatan..maaf aku tak dapat hadir sebab disini aku pun menghadapi perkara yang sama...ahli keluarga terdekat aku juga sudah sampai hukumnya...


Sesuatu yang bernyawa tidak akan mati melainkan dengan izin Allah, sebagai ketetapan yang telah ditentukan waktunya. Barangsiapa menghendaki pahala dunia, niscaya Kami berikan kepadanya pahala dunia itu, dan barangsiapa menghendaki pahala akhirat, Kami berikan (pula) kepadanya pahala akhirat. Dan Kami akan memberi balasan kepada orang-orang yang bersyukur.
-surah Ali Imran - ayat 145

Kita yang masih hidup perlu teruskan kehidupan...jadikan ini sebagai pengajaran...kejarlah sebanyak mana amalan dan lakukanlah segala suruhan Allah serta tinggalkan segala laranganNya...Disunnahkannya setiap muslim yang sihat ataupun yang sedang sakit untuk mengingat mati dengan hati dan lisannya, serta memperbanyak mengingatnya hingga seakan-akan kematian di depan matanya. sebab dengan itu akan menghalangi dan menghentikan seseorang dari berbuat maksiat serta dapat mendorong untuk beramal ketaatan..


p/s: tengah layan lagu teman pengganti...




6 comments:

Muhd Asri said...

:(

Hatimi Tahirruddin said...

al fatihah buat arwah zulkarnian...dan takziah buat kawan kau tu...

cik kaki ketawe said...

thanks timi =)

cik little star said...

Al fatihah..takziah..rasa diri ni jahil sgt bila mengingatkan kematian..rasa mcm kalo hidup 1000 tahun pun x mampu nak cukupkan ibadah di dunia ni..

cik kaki ketawe said...

betul tu leeya...amal ibadat kita masih belum cukup..banyak yg kita kena sama2 betulkan...

kay_are said...

setiap yang bernyawa pasti akan mati gak suatu mase nanti kan.. semoga roh arwah dicucuri rahmat.. amin.. =)

Post a Comment

boboiboy pernah berkata bahawasanya...komen biarlah ikhlas...
barulah terbaik... =P