Pages

Wednesday, 9 January 2013

KAWAN BAIK ITU CERMINAN

haila...bosannya kat rumah ni..dah la takda kawan kat kawasan ni...member-member pulak busy kerja..dari pagi tadi kerja aku tak habis-habis dengan on9..aku rasa kalau lappy ni boleh bersuara pasti dia cakap dah naik muak tengok muka aku on9...kat fesbuk pulak siap ada yang perli..mentang-mentang dah habis pekse..setiap satu minit update status...nak je aku balas balik..fesbuk aku suke hati moyang aku la...tapi aku malas nak buat...hahaha...tu dengki sebab status aku ramai orang like lah...dia punye status sampai kena sendiri like lettew...hahahaa...ketawe jahat aku...

tadi aku jumpa bestfriend aku...aku dah kenal dia hampir 14 tahun..kami dah berkawan dari umur 4 tahun..dan dia memang kenal aku luar dalam dan aku pun macam tu pada dia..aku bukak cerita pasal dia bukan apa...teringat kan dia sebenarnya...

kehidupan dia jika nak dibandingkan dengan aku memang macam langit dengan bumi...tapi tu tak menghalang kami untuk jadi kawan baik...dia baik dengan aku walaupun mulut dia puaka standard dengan aku...hehehe...tapi sebab kejujuran dia yang aku suka kawan dengan dia...

dia berasal dari family yang susah...ayah dia OKU dan hanya bekerja sendiri...mak dia pulak berniaga kuih kat tepi jalan...adik beradik dia ramai..ada 9 orang...tapi aku tengok dia tak pernah mengeluh...dulu masa belum kenal betul-betul..aku sangka dia ni poyo je...tiap kali aku ajak main sesame...mesti dia tak nak..rupanya aku baru tahu...dia kena jaga adik-adik dia...bila kakak dia balik sekolah...dia pulak tolong mak dia berniaga...aku selalu lepak kedai dia...

aku selalu jugak perhatikan kehidupan dia...aku bersyukur aku dilahirkan dalam keluarga yang sebegini...cukup segala-galanya...tapi dia...dia lain...dia hidup susah...jadi sebabkan aku tak dapat ajak dia keluar pergi main...maka aku selalu teman dia jaga adik dia...lagipun aku suka duduk kat rumah dia..daripada duduk rumah pengasuh...

masa aku lepak kat rumah dia yang aku kesian sangat...hari-hari dia makan nasi dengan telur je...bila fikir balik...aku hari-hari bapak aku beli lauk yang sedap-sedap...tapi aku tak habiskan...ada je aku komplin kat bapak aku...tapi dia tak pernah merungut...aku pun join dia makan macam tuh....nak rasa macam mana dia makan makanan macam tuh...tapi aku rasa sedap pulak...mungkin sebab makan ramai-ramai..dan mak dia masak sedap...walaupun cuma telur dadar...mungkin sebab mak dia masak penuh kasih sayang...jadi aku lebih suka makan kat rumah dia...

mak ayah dia baik sangat...aku sayang mak ayah dia dan anggap macam parents aku...kalau diorang pergi jenjalan mesti diorang ajak aku...dah macam aku pulak anak diorang...yelah..sebab parents aku bekerja...dan abang-abang aku pun semua bekerja..jadi tinggallah aku...so aku tumpang kasih sayang diorang sementara mak bapak aku sibuk...err..rasa macam anak angkat pun ader juge kekadang...hehehe

tapi ada satu hal yang aku kagum dengan dia dan family dia..mereka tak lokek bersedekah walaupun mereka juga bukan orang senang...kalau aku lepaking kat kedai dia mesti mak dia bekalkan kuih tu bagi aku bawak balik rumah...sampai aku rasa segan pulak...patutnya aku yang bagi pada diorang...ni terbalik pulak..sampai sekarang pun kalau aku lepak mak dia mesti kasi aku makan...layan aku macam anak dia...

dia kalau jumpa orang susah macam pengemis kat tepi jalan..aku selalu tengok dia akan bagi duit sedekah...kalau ada orang tua melintas mesti dia tolong...kadang-kadang dia mengalir kan air mata tengok orang yang susah dari dia...aku pun jadi terikut-ikut eprangai dia...tapi takpa kan..benda baik tuh..dia cakap pada aku...

"aku tahu rasanya macam mana hidup susah...apa salahnya aku bantu mereka? sebab aku tahu ada orang yang lagi teruk susahnya dari aku"

kekadang aku jadi malu pulak dengan dia...aku terpukul dengan kata-kata dia...dia banyak ajar aku tentang hidup bersederhana...kalau aku merungut..dia akan pulas telinga aku...huhu..kelakar..kalah mak aku...nak pulak kalau dia membebel bila aku mengeluh...memang sakit lah telinga aku kena pulas...lepas tu kalau ajar aku bahasa arab...memang garang...aku lupa je satu perkataan...dia akan pulas telinga aku...haih..macam-macam...kalau aku malas belajar...dia akan membebel..katanya jangan bazirkan duit mak bapak aku hantar aku pergi sekolah walaupun duit parents aku berkoyan-koyan..sabar jelah aku dengan dia ni...

tapi sebab ni jugaklah aku suka kawan dengan dia...kata cikgu aku..nak cari kawan biarlah kawan yang boleh tegur kita secara baik dan boleh ajak kita ke jalan yang benar...teringat pulak minah ni mengajar aku baca al quran..salah sikit pun dia suh aku ulang sampai sepuluh kali...katanya biar lancar..mak dia pun mengaja aku mengaji...so parents aku memang tak risau kalau aku duduk rumah diorang...rasa indah sangat dan tenang bila duduk rumah dia..even rumah dia kecik dan tak sama macam rumah aku...kadang-kadang aku rasa lebih baik hidup macam mereka dari hidup dalam dunia aku...orang baik dengan aku sebab mereka kenal siapa bapak aku...aku muak tengok orang hipokrit dengan aku..mengampu sana -sini...tapi dia tak..dia ikhlas kawan dengan aku ..dia tak pandang walau siapa pun aku...sebab tuh aku sayang dia sangat-sangat..

sampai hari ni kami masih kawan baik..dan harap sampai bila-bila tetap akan jadi kawan baik...walaupun dia garang dan terlalu berterus terang...tapi hati dia baik...bertuah aku dapat kawan macam dia...dia banyak ajar aku tentang kesederhanaan dan kadangkala dalam hidup ni kita kena letakkan diri kita di tempat orang lain..supaya kita memahami kesulitan orang lain...

#so...pandai-pandai pilih kawan ok..supaya kita tak terjebak dengan perkara2 yg tak baik...adiosss... =)

8 comments:

Ayie Abas said...

salam CKK :)

klu ayie kata ayie syg entry CKK ni bole? hehe

ayie suka dgn semua yg ada dlm entry ni...

ayat memasak dgn penuh kasih syg tu...awesome...terbaik...:)

kay_are said...

sape ayah ko? menteri eh? camtu nak tak jadi kawan aku? =P memang kagum aku dengan kawan ko tu weh, kadang2 kita selalu rase kita susah sume tapi sebenarnya banyak lagi orang lain yang lagi susah dari kita kan? so bersyukur r ape yang kita ade. Semoga famili kawan ko tu akan hidup senang suatu hari nanti.. =)

Dikbi Kamaruddin said...

suka baca entri ni...tak tertinggal satu ayat pun...kirim salam kat kawan CKK tu yek

cik kaki ketawe said...

wasalam ayie..

thanks sgt..ade juga yg suke entry sy ni...hehe..

masa sy tulis entry ni sy bygkan muka dia...tuh yg keluar penuh ksih syg kot...hehe terima kasih =)

cik kaki ketawe said...

ko giler ke ayah aku menteri ? haha..aku org biasa jela..ko nampak mcm mata duitan la wei..hahaha...

tulah...aku harap suau hari nanti nasib keluarga dia kan berubah....dia pun aku tengok study tak ingat dunia..nak capai cii2 dia..kekadang aku pun malu..dah le aku ni jenis malas...hahaha =P

cik kaki ketawe said...

insyaAllah...nanti sy sampaikan...

terima kasih sudi singgah dan baca entry ni...kalo rajin nanti singgah lagi..

khairil azam said...

wei aku sentap...aku bukan kwn baik ko wei?? huhu..wei yg ko cerite ni minah yg kata rambut aku macam landak nak bertelur ke wei?? ishh...aku mmang alergic dgn dia tau...mmang bagus la korang jd kwn baik...dua2 puaka...mencik2..

p/s:lain kali cerita pasal aku tau... =P

cik kaki ketawe said...

yup..tepat sekali...hahahaa...kelakar giler kot..ko pun satu..dah tahu minah tu memang xsuke lelaki gatal yg ko g usik dia pehal?? hah..rasakan...dan aku xde keje nak cerite pasal ko..hahaaa

Post a Comment

boboiboy pernah berkata bahawasanya...komen biarlah ikhlas...
barulah terbaik... =P